Nu de lessen zijn begonnen... - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lucas Wiegerink - WaarBenJij.nu Nu de lessen zijn begonnen... - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Lucas Wiegerink - WaarBenJij.nu

Nu de lessen zijn begonnen...

Door: Lucas Wiegerink

Blijf op de hoogte en volg Lucas

22 September 2012 | Verenigde Staten, New York

Zo, daar ben ik weer met een tweede blog! (er ging iets mis met het versturen van de eerste, maar die kunnen jullie nog lezen)

En ik ben nog steeds even positief. Er is hier zo veel te beleven. Gisteren ben ik naar een triple Stravinsky/Balanchine (componist/choreograaf) ballet gegaan door het New York City Ballet en orkest. Ze speelden Apollo, Orpheus en Agon. Het was geweldig, vooral doordat het echt leek alsof muziek en choreografie tegelijk zijn gemaakt. Verder was het interessant dat de dirigent voorafgaande aan het ballet een uitleg gaf over wat we zouden gaan horen (het orkest speelde fragmenten van het ballet), en waarom Stravinsky een bepaalde melodie componeerde (hier wordt uitgebeeld hoe Orpheus afdaalt naar de onderwereld, etc.) Ook hoorden we nog even Stravinsky aan het woord, middels een opname. Hier kan Nederland echt nog wel iets van leren!
Voor studenten zijn de tickets voor ballet, opera en concerten overigens redelijk betaalbaar (meestal rond de 20 dollar, dus 16 euro).

De lessen zijn nu ook in volle gang. Wat opvalt is dat alle lessen behoorlijk filosofisch van karakter zijn. En dat levert soms interessante inzichten op. Verder biedt de Manhattan School of Music tal van mogelijkheden: er zijn verschillende koren (ik zing in het kamerkoor en het componistenkoor), er is een Afrikaanse drumklas waarbij je kunt aanschuiven als je zin hebt, er zijn salsadanslessen (ook voor wie zin heeft) en ga zo maar door. Overigens gaat het kamerkoor in het tweede semester (als ik al weg ben) een programma zingen met het New York Phiharmonic Orchestra (4e symfonie van Ives). Wij zingen nu een Amerikaans/Chinees/Lets programma. Ik heb ook dirigeerlessen van de dirigent en ik leer er veel.
Afgelopen donderdag moest ik voor alle componisten 40 minuten praten over een van mijn stukken, Blazing a Trail voor kamerorkest. Ik was behoorlijk zenuwachtig (krijg ik die 40 minuten wel volgepraat?), maar ik kreeg zo veel vragen dat dit geen enkel probleem was. Ik denk dat ik wel 20 vragen heb beantwoord. Pfffffffjoe… Woensdag heb ik de volgende presentatie, slechts 20 minuten;)

Verder ben ik nu eindelijk begonnen met het componeren van een stuk voor koor, bariton en percussie-ensemble. Ik heb de afgelopen week gewerkt aan het libretto. Ik ben daarvoor op zoek gegaan naar een tekst die van toepassing is op zowel Nederland als New York/Amerika. En dan kom je al snel uit bij de Nederlandse kolonie in de 17e eeuw. Via Charles Gehring die ik gemaild heb, en die al sinds 1973 bezig is alle 17e-eeuwse documenten over Nieuw Nederland te vertalen naar het Engels, hoorde ik over een boek van een van de eerste kolonisten: Adriaen van der Donck, die in 'Een beschrijving van Nieuw Nederland' het New York/Manhattan (Nieuw Amsterdam) van de 17e eeuw beschrijft, inclusief een beschrijving van de Indianen. Ik heb teksten geselecteerd uit de Engelse vertaling.

In oktober komt Daan, en Leo en Pieta komen ook. We gaan naar Othello in de Metropolitan Opera (met Renée Fleming!) en we gaan ook eten in een ‘rotating restaurant’, ergens in een hoge toren… (heb er zin in!).

Zo, ik zou nog heel lang door kunnen schrijven, maar dan… moeten jullie weer zo veel lezen. Ik hou het dus maar hierbij. Check ook even de foto’s hieronder. Foto’s van de Manhattan School of Music (een van de raampjes van het hogere gebouw erachter is van mijn kamer), het ballet (van internet) en foto’s van mijn bezoek aan de US open.

Groeten!
Lucas

  • 22 September 2012 - 22:15

    Florian:

    Wat spannend allemaal! Zuig het op met alle zintuigen. En verwerk het met je lange termijngeheugen.
    Stuk voor koor en bariton? Wil ik wel zien, hoor ;-)
    Hel veel liefs uit frankrijk,
    Florian

  • 22 September 2012 - 23:30

    Basperger:

    Jeetje Lukyfluky, het klinkt echt helemaal WAANZINNIG!!!
    Zingen, dansen, studeren, rellen, wat wil je nog meer???
    Heel veel plezier daar!
    Oh, en heel leuk, deze blog!
    Ook van mij liefs uit Frankrijk ;)
    Baschooier

  • 23 September 2012 - 14:21

    Marja:

    Daar in de kelders waren in 1971 de pianostudio's. Meestal begonnen we om 8 uur dwz ik was een ochtendmens dus startte ik als eerste: Stanley kwam rond 11 uur het uur dat ik dringend naar het toilet moest, je studio alleen laten, betekende einde repetitie. Zo wisselden Stanley en ik elkaar af. Er waren geen ramen wel een zeer dikke-buizen-systeem dat dwars door alle studio's liep met de nodige begeleiding. De pianokruk paste net tussen muur en klavier, het dwong je in een vreemde houding, maar gestudeerd moest er worden. Ik krijg het nog steeds benauwd als ik eraan terugdenk.
    De lessen bij Martin Canin waren of bij hem thuis of in een studio at the Juilliard en daar liep je over lang polige lopers en kon je door deuren met glazen stroken zien wie er studeerde of les kreeg, in 1971 een unieke openheid. Daarentegen was er geen kost voor je oren omdat de isolatiedeuren van topkwaliteit waren. S en ik hadden dan ook een spelletje ontwikkeld om de stukken te raden uit de fingerfertigkeit van de pianisten. Op de openbare lessen konden we ons gissen dan toetsen.
    Als ik nu de namen lees uit de programma's die we toen hoorden dan zijn de meeste leerlingen wereldberoemde muzikanten geworden. Groet Marja

  • 23 September 2012 - 22:07

    Jan Van Der Staak:

    Leuk een verslag van eerste ervaringen in de grote stad! By the way, as to the relations between Holland and New York, there exists a book "Dutch Nursery Rhymes in Colonial Times" edited by Mrs. E.P. Ferris and published by the Holland Society of New York (1893). Misschien biedt dat aanknopingspunten. Het gaat om teksten die in en rond New York werden gezongen door mensen van Nederlandse afkomst. Het zijn dus Nederlandse teksten. Het moet later nog een keer zijn uitgegeven.

    Een voorbeeld:
    Trip a trop a troontjes
    De varkens in de boontjes,
    De koetjes in de klaver,
    De paarden in de haver,
    De eendjes in de waterplas,
    De kalf in het lange gras;
    Zo groot mijn kleine Jonah was

    Ik heb het book niet. Je zult het wel uit de bieb moeten halen. het is een echt collector's item

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lucas

Lucas Wiegerink - student compositie aan het Conservatorium van Amsterdam - uitwisseling naar de Manhattan School of Music in New York

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 5877

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 02 Januari 2013

Manhattan School of Music in New York

Landen bezocht: